jueves, 13 de septiembre de 2018

Com podem superar els primers dies d'escola?



L'adaptació és el procés a través del qual el nou entorn i els nous adults esdevindran coneguts transmetent als nens i nenes sentiments de seguretat, confiança, familiaritat...

Es tracta d’un període variable en cada cas. Cada nen/nena necessita el seu temps per adaptar-se a l’escola. Alguns s’hi trobaran bé de seguida, a altres els costarà unes setmanes o inclús més.
Els/les nens/es reaccionaran de diferents maneres davant la nova situació.

A mida que van passant els dies, els infants es van adonant que les persones que estan a l’escola també els donem afecte, que estan pendents de les seves necessitats i els fem sentir segurs... 

També van descobrint  que gaudeixen d’experiències agradables i variades durant la jornada escolar: el joc pels racons, les cançons, la màgia dels contes i les sorpreses, els companys... I així, poc a poc, aquells que ploraven deixen de fer-ho i poden esser els més entusiastes a l’hora de venir a l’escola.

 A continuació assenyalarem una sèrie de propostes i suggeriments pels pares que estaria bé poséssiu en pràctica, ja que ajuden en gran mesura a superar el període d’adaptació:


1. Mostrar seguretat i confiança a l’escola: primer heu d’acceptar personalment la separació, reconeixent l’autonomia del vostre fill. L’adaptació és més fàcil quan els pares/mares han preparat els seus fills/es per venir a l’escola: parlar-los d’anar a l’escola com un bon esdeveniment, que faran amics, gaudiran al pati, en definitiva, transmetre als vostres fills i filles  entusiasme i confiança cap a l’escola.

2. Intercanviar amb la mestra  tota la informació que faciliti un major coneixement del vostre fill/a. És molt important anar a les reunions que es programin i a les entrevistes individuals. Sol·liciteu sempre que ho necessiteu una entrevista amb la mestra per aclarir dubtes, per compartir punts de vista sobre com va evolucionant el/la  nen/a…

3. Implicar-se a l’hora de portar material, en les activitat suggerides per les mestres. Penseu que la vostra participació és en benefici del vostre fill/a. No oblideu que enviar al vostre fill/a a l’escola no s’ha de veure com una alliberació, sinó com un compromís.



4. Donar importància a les activitats quotidianes que us expliqui el vostre fill/a.

5. Respectar les normes de l’escola. (assistència regular, fer de la puntualitat un hàbit, comunicar les absències.)

6. i per acabar alguns consells pel moment de l’acomiadament:  

El més important és no fer-ho interminable. S’ha d’haver parlat amb l’infant del que es farà i el que no, si s’han deixat les coses clares i no detecten "cap signe de debilitat" en vosaltres tot serà més senzill. Convé que aviseu sempre als vostres fills quan marxeu de l’escola; no marxeu d’amagat quan estan distrets, perquè després se sentiran enganyats i és pitjor. És molt important dir-los la veritat perquè confiïn en nosaltres. Donat que una de les angoixes dels  nens i nenes és saber si els pares tornaran a buscar-los i quan, informar-los també sobre aquest fet: "et vindré a buscar a l’hora de dinar, de berenar, etc." resulta de gran ajuda. Cal mantenir la tranquil·litat i pensar que moltes vegades quan deixeu el nen/a a l’escola plorant, els dura poca estona; a vegades només és un moment. Sovint els plors duren mentre dura l’acomiadament i com dèiem al començament el millor és no allargar-ho. Si els nens/es s’adonen que amb el plor retarden que els pares/mares marxin, poden acabar utilitzant-lo cada dia per aconseguir que els seus pares es quedin més estona amb ells.