Què podem fer quan detectem que el nostre fill o filla presenta dificultats per parlar clarament? Potser es menja sons o bé els substitueix.
En qualsevol cas nosaltres, com a pares, podem ajudar a millorar la seva parla reforçant-la quan és correcta i estimulant-la aprofitant estones de joc.
Alguns jocs útils són: el linx, els mèmoris, els dòminos d’imatges o els jocs de cartes. Tots ells proporcionen imatges amb les que es poden fer diferents activitats per estimular la correcta articulació i, a la vegada, potenciar altres aspectes com pot ser l’adquisició de vocabulari.
Després de jugar una partida podem ...
1) Comptar els cops de veu (síl•labes) que té cada paraula/imatge sense oblidar cap so. La manera de fer-ho pot ser variada: fer palmetes, comptar amb els dits o donar salts. Li haurem d’ajudar quan per edat encara resulti un tipus d’activitat complicada.
Treballar aquest aspecte permet estimular el sentit del ritme, la percepció del nombre de cops de veu que té cada paraula i, a la vegada, el sons que té cada síl•laba.
2) Denominar imatges: es tracta de dir l’etiqueta verbal de cada dibuix procurant la millor articulació.
Si la pronuncia és inadequada li retornarem amb un somriure la paraula seguint les següents consignes:
Mostrar-li la nostra boca com a model de pronuncia (on col•loquem la llengua)
Si a les tres vegades de corregir-li una paraula, la continua articulant malament, no insistirem més i ho deixarem per una altra ocasió.
3) Endevinar un dels dibuixos per les pistes que li donem. Amb aquesta activitat estimulem la comprensió i atenció auditiva i és un sistema per incrementar el vocabulari i treballar categories.